Jesteś tutaj: Strona główna / Blog / Sprzedaż wysyłkowa za pobraniem – kiedy powstaje obowiązek podatkowy w podatku VAT?

Sprzedaż wysyłkowa za pobraniem – kiedy powstaje obowiązek podatkowy w podatku VAT?

3 minuty

Sprzedaż wysyłkowa za pobraniem to typ sprzedaży, w którym nie można jednoznacznie określić momentu powstania obowiązku podatkowego. Zależy on od kilku czynników związanych z wydaniem towaru.

WYDANIE TOWARU

W ustawie o podatku od towarów i usług ustawodawca nie zawarł ustawowej definicji wydania towaru. Jednak, jak wskazuje NSA w wyroku z 11 marca 2016 r., sygn. akt I FSK 1612/14, taką definicję można jednak znaleźć w art. 544 § 1 Kodeksu cywilnego. Jeżeli rzecz sprzedana ma być przesłana przez sprzedawcę do miejsca, które nie jest miejscem spełnienia świadczenia, poczytuje się w razie wątpliwości, że wydanie zostało dokonane z chwilą, gdy w celu dostarczenia rzeczy na miejsce przeznaczenia sprzedawca powierzył ją przewoźnikowi trudniącemu się przewozem rzeczy tego rodzaju.

W sytuacji, gdy płatność następuje po dostawie (w przeciwnym przypadku występuje przedpłata/zaliczka podlegająca opodatkowaniu na zasadach art. 19a ust. 8 ustawy o VAT) obowiązek podatkowy, zgodnie z art. 19a ust. 1 ww. ustawy, powstaje w momencie dokonania dostawy, tj. w momencie przekazania towaru przewoźnikowi (kurierowi). W tym momencie przechodzą na przewoźnika ryzyka związane z rzeczą oraz niebezpieczeństwo utraty lub uszkodzenia rzeczy. Wskazuje na to m.in. interpretacja podatkowa Dyrektora KiS z 11 lipca 2019 r., sygn. 0115-KDIT1-1.4012.340.2019.1.DM.

Chwilą decydującą o przejściu na odbiorcę korzyści i ciężarów związanych z towarem oraz ryzyka przypadkowej utraty lub uszkodzenia towaru jest co do zasady wydanie towaru. Dokonanie dostawy towary jest związane z przeniesieniem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel na inny podmiot. Wskazuje na to m.in. interpretacja podatkowa Dyrektora KiS z 12 lipca 2024 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.270.2024.1.PRM.

ZAPŁATA ZA POŚREDNICTWEM OPERATORA INTERNETOWEGO

Często zapłata dokonywana jest za pośrednictwem elektronicznych operatorów typu Paypro, Payu, Blue media itp. Wówczas decydujący moment to zapłata na konto operatora. Otrzymane od klientów należności, wpłacone w sposób bezgotówkowy za pośrednictwem systemów e-płatności, podatnik może wypłacać samodzielnie na swoje firmowe konto bankowe. Za pobrane prowizje od każdej transakcji operatorzy wystawiają podatnikowi zwykle zbiorczą fakturę VAT za okres miesięczny. Gdy klient wybiera metodę płatności przy odbiorze, to ma możliwość w momencie dostarczenia towaru zapłacić kurierowi za ten towar gotówką lub kartą płatniczą.

Zgodnie ze stanowiskami organów podatkowych, m.in. interpretacją Dyrektora KiS z 10 marca 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.22.2023.1.MN, podatnik może wykazywać sprzedaż na rzecz osób fizycznych/konsumentów zbiorczym dokumentem księgowym, dowodem wewnętrznym, z oznaczeniem WEW dla celów JPK, sporządzonym na podstawie otrzymanych raportów miesięcznych od operatorów typu Paypro, raportów tygodniowych otrzymanych od kuriera oraz miesięcznego wyciągu bankowego.

Podatnicy dokonujący sprzedaży w systemie wysyłkowym muszą zwrócić uwagę szczególnie na zapłaty dokonywane za pobraniem, z punktu widzenia ich rozliczenia – zwłaszcza, jeśli nabywcą jest firma a nie konsument. Będzie to bardziej widoczne do weryfikacji przez organy podatkowe w momencie wprowadzenia obowiązkowego KSeF.

dr Małgorzata Rzeszutek

doradca podatkowy