Podatnicy CIT w ciągu roku dokonują wielu transakcji, które wymagają korekty albo z powodu błędu popełnionego przy wystawianiu pierwotnego dokumentu, albo z powodu okoliczności zaistniałych w późniejszym okresie. Skutki podatkowe mogą być więc rozpoznane w różnych momentach.
Przepis art. 12 ust. 3j ustawy o CIT nakazuje rozliczanie korekt, zarówno zmniejszających, jak i zwiększających przychody podatkowe, co do zasady w okresie, w którym została wystawiona faktura korygująca (lub inny dokument potwierdzający przyczyny korekty, w przypadku niewystawienia faktury korygującej) – z wyjątkiem przypadków, w których przyczyną korekty przychodu są okoliczności, które można określić jako „błąd rachunkowy” lub „inną oczywistą omyłkę”. Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji legalnej błędu, więc pojawiają się wątpliwości interpretacyjne co do ujmowania korekt szczególnie, jeśli mają one miejsce na przełomie roku.
Popularne w obrocie gospodarczym jest udzielanie rabatów/upustów. Zakres rabatów udzielanych konkretnym klientom może się różnić zgodnie z wewnętrzną polityką przedsiębiorcy oraz w zależności od kanału sprzedaży, do którego zaklasyfikowany jest dany klient. Organy podatkowe potwierdzają (m.in. Dyrektor KiS w interpretacji z 27 marca 2025 r. sygn. 0114-KDIP2-2.4010.47.2025.2.SP), że korekty przychodów w związku z udzielonymi rabatami należy dokonać „na bieżąco” zgodnie z art. 12 ust. 3j ustawy o CIT, tj. w okresie rozliczeniowym, w którym wystawiony zostanie dokument korygujący. Wielkość rabatu ustalana jest zazwyczaj dopiero po weryfikacji poziomu wykonania obowiązków określonych w umowie pomiędzy stronami. Wypłata rabatu odbywa się więc po zakończeniu każdego okresu rozliczeniowego (miesiącu, kwartału lub roku). Wobec tego nie jest możliwe stwierdzenie z góry, tj. na etapie wystawienia faktury pierwotnej, ile wyniesie udzielony rabat i czy zostały spełnione warunki do jego otrzymania.
Inny typ korekty może dotyczyć ustalonych między stronami transakcji będącymi podmiotami powiązanymi cen transferowych zgodnie z art. 11e ustawy CIT. Korekta cen transferowych ma na celu doprowadzenie rozliczeń pomiędzy podmiotami powiązanymi do poziomu zapewniającego spełnienie zasady ceny rynkowej. Korekta taka dokonywana jest wówczas, gdy pierwotne rozliczenia nie dawały rynkowego wyniku. W sytuacji, w której korekta transakcji dotyczy kosztów bezpośrednio związanych z przychodami, o których mowa w art. 15 ust. 4 ustawy o CIT, to na zasadach właściwych dla korekt cen transferowych należy rozpoznawać ją w całości w kosztach uzyskania przychodów w roku, którego dotyczy korekta. Dodatkowo korektę cen transferowych należy wskazać w wysyłanej do urzędu skarbowego informacji TPR.
Istotne jest więc, aby przedsiębiorcy w pierwszym etapie ustalili, jaka jest przyczyna korekty i czy dotyczy transakcji z podmiotami powiązanymi, czy z innymi kontrahentami. Ma to szczególne znaczenie w zakresie ujęcia korekty przychodów (in plus lub in minus) we właściwym roku podatkowym. Organy podatkowe będą mogły jeszcze szybciej to zweryfikować po wejściu podatników w struktury JPK CIT.
dr Małgorzata Rzeszutek
doradca podatkowy

