Wydatki na alkohol są często ponoszone przez firmy w ramach prezentów dla kontrahentów albo organizowanych spotkań integracyjnych dla załogi. W przypadku podatników rozliczających estoński CIT wydatki na alkohol należy rozpatrywać z punktu widzenia możliwego opodatkowania ich jako ukrytych zysków lub wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą podatnika.
Alkohol do opodatkowania jako ukryty zysk
Wydatek poniesiony na alkohol może być traktowany jako tzw. dochód z ukrytych zysków, jeśli alkohol będzie przekazany np. w formie prezentu dla podmiotu powiązanego ze spółką na estońskim CIT zgodnie z art. 28m ust. 3 pkt 7 i 8 ustawy o CIT. Natomiast, jeśli spółka poniesie wydatki na zestawy świąteczne, w których znajduje się m.in. alkohol w opakowaniu opatrzonym firmowym logo, który stanowi upominek wręczany kontrahentom i partnerom biznesowym (niepowiązanym ani kapitałowo ani osobowo ze spółką) podczas szczególnych okazji, to nie będzie on traktowany jako ukryty zysk. Można wówczas rozpatrywać ten typ wydatku o charakterze reprezentacyjnym pod kątem jego związku z prowadzoną działalnością gospodarczą spółki.
Alkohol do opodatkowania jako wydatek niezwiązany z działalnością gospodarczą
Alkohol jako wydatek nie może zostać uznany za związany z prowadzoną działalnością. Alkohol nie jest konieczny podczas spotkań z kontrahentami czy z pracownikami w restauracji z okazji imprez świątecznych, trudno jest doszukać się w tym przypadku związku alkoholu z osiąganiem przychodów. Podobnie organy podatkowe potwierdzają przypadek zakupu alkoholu na targi branżowe. Trudno powiązać wydatek na alkohol z zakładanymi celami targów branżowych, które mają na celu nawiązanie i podtrzymanie kontaktów biznesowych, budowę długotrwałych i osobistych relacji z kontrahentami i promowanie marki oraz wzrost zainteresowania produktami spółki, a także promowanie spółki jako odpowiedzialnego pracodawcy, dbającego i promującego swój zespół. Stanowisko takie znajdujemy m.in. w interpretacji Dyrektora KiS z 30 października 2023 r., sygn. 0111-KDWB.4010.77.2023.2.HK.
Zdarzają się jednak sytuacje, kiedy organy podatkowe bardziej przychylnie patrzą na wydatki alkoholowe. Butelki wręczane kontrahentom jako upominek, umieszczane w opakowaniu opatrzonym firmowym logo, traktowane są jako wysokiej jakości, niepowtarzalny prezent, który może kreować pozytywny wizerunek spółki jako profesjonalnego oraz rzetelnego podmiotu, którego wyróżnia szczególna dbałość o jakość oferowanych produktów i jakość relacji z kontrahentami. Stanowisko takie zaprezentował Dyrektor KiS w interpretacji z 9 listopada 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.496.2023.2.KM.
Jak widać estoński podatnik nie będzie w każdym przypadku zobligowany do opodatkowania wydatku alkoholowego. Alkohol jako element zestawu prezentowego z logo firmy, który jest formą reklamy dla podatnika, będzie łatwiej wybronić niż ten zakupywany na spotkania towarzyskie w firmie czy konferencje z klientami.
dr Małgorzata Rzeszutek
doradca podatkowy