Już w 2026 roku podatników czeka wprowadzenie i wysyłka nowych plików: JPK CIT, JPK Środki trwałe oraz stosowanie Krajowego Systemu e-Faktur, ale to nie koniec zmian. Początek 2026 roku przyniesie również niekorzystne zmiany w ujmowaniu do kosztów uzyskania przychodu wydatków dotyczących samochodów osobowych. Zmiany te wynikają z ustawy z 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U z 2021 r., poz. 2269). Ustawa ta weszła w życie już w 2021 roku, ale część jej przepisów była odroczona w czasie.
Nowe limity amortyzacji samochodów osobowych
Nowelizacja dotyczy obu ustaw podatkowych – ustawy CIT i PIT, wskazuje na to art. 3 i 4 tej ustawy. Mówi o ograniczeniu kwalifikacji odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia samochodu osobowego w kosztach podatkowych z dotychczasowych 150 000 do 100 000 zł. Dochodzi do tego, jeśli emisja CO2 silnika spalinowego samochodu osobowego (określona na podstawie danych zawartych w centralnej ewidencji pojazdów (CEP), o której mowa w art. 80a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym) jest równa lub wyższa niż 50 g na kilometr. Baza CEP została utworzona na potrzeby gromadzenia i udostępniania danych oraz informacji w celach ochronnych i prewencyjnych. Natomiast limit 225 000 zł dla samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym nie ulegnie zmianie.
Samochód przed 2026 rokiem? Nadal według „starych zasad”
Ważne jednak, że nowelizacja ustawy dopuszcza (w art. 30) stosowanie dotychczasowych przepisów dla samochodów osobowych wprowadzonych do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych podatnika przed 1 stycznia 2026 roku. Można więc rozważyć zakup takiego samochodu jeszcze w 2025 roku, aby uniknąć niekorzystnych przepisów. Użytkownicy samochodów osobowych muszą więc sprawdzić w przypadku planowanego zakupu w 2026 roku, jaka będzie emisja CO2 silnika spalinowego kupowanego samochodu. Zmiany te mają zachęcić przedsiębiorców do kupowania bezemisyjnych aut, co docelowo ma prowadzić do redukcji emisji CO2 w transporcie. Nadal też możliwe są dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych, które uruchomił Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).
Niekorzystne przepisy ograniczające kwalifikację amortyzacji do kosztów podatkowych nie dotkną jednak podatników na estońskim CIT, gdyż oni stosują wyłącznie amortyzację rachunkową, a podatek płacą tylko od określonych wydatków i inaczej kształtują podstawę opodatkowania.
Organom podatkowym łatwo będzie sprawdzić kwalifikację podatkową samochodu osobowego poprzez plik JPK ŚT, który będzie wysyłany po raz pierwszy za 2026 rok wraz z zeznaniem CIT-8 w marcu 2027 roku. W tym pliku będzie wskazana wartość początkowa samochodu osobowego oraz wysokość odpisów amortyzacyjnych zakwalifikowanych do kosztów podatkowych. Zakup pojazdu organ podatkowy zobaczy w aplikacji KSeF, w której polski sprzedawca będzie miał obowiązek wczytania faktury sprzedażowej, którą nabywca zobaczy na swoim koncie KSeF.
Oznaczenie amortyzacji niepodatkowej w JPK CIT
Dodatkowo warto pamiętać, że amortyzacja niepodatkowa w przypadków odpisów amortyzacyjnych od wartości przekraczającej 100 000 zł będzie wymagała oznaczenia kont zespołu numer 4 znacznikami rachunkowymi i podatkowymi o symbolu PD. Będzie to niezbędne dla właściwego przygotowania pliku JPK CIT wysyłanego wraz z CIT-8 za 2026 rok do urzędu skarbowego.
dr Małgorzata Rzeszutek
doradca podatkowy